Saturday, September 14, 2013

Kaitan Antara Usaha dan rezeki.

kita selalu dengar "memangla rezeki itu daripada Allah,tapi kita kena usaha". ada juga yang kata " betullah kita kena usaha,tapi rezeki tu kan daripada Allah'.

apa yang kita faham dari kedua dua ayat ini? mana satu yang betul?basically ayat ayat ni bukanlah kita hendak memilih mana betul mana salah..tetapi kata kata dan tindakan kita cenderung untuk menentukan apa yang kita rasa dan percaya!

semua orang percaya rezeki itu datang daripada Allah. tapi bila kita tengok cara dia berusaha,dia dah jadikan Allah tu number dua. maksudnya bila berlaku pertembungan dua situasi yang mana memerlukan dia membuat satu pilihan,keputusannya adalah Allah dia letak number dua.dia lebih utamakan kerja dia daripada Allah. contohnya dia tengah usahakan sesuatu dan terdengar panggilan azan.namun dia lebih mengutamakan kerjanya dari menunaikan solat diawal waktu. baginya usaha adalah number satu.perintah Allah jatuh number dua."benarlah rezeki itu daripada Allah,tapi kita kena berusaha".

Allah menyatakan dengan Jelas melalui firmannya di dalam Al-Quran yang bermaksud, "kepunyaannya semua yang ada dilangit dan di bumi,di antara keduanya dan yang di bawah tanah" (surah Tha ha:6)

Allah juga memberi jaminan kepada sesiapa yang dikehendakinya dengan tidak terhitung jumlahnya.

bukan itu saja,Allah memberikan lagi strategi bertindak sebagaimana yang diriwayatkan dalam sebuah hadis Qudsi. bahawasanya NAbi telah bersabda yang bermaksud "wahai anak Adam!Tunaikan lah empat rakaat (sunat) pada awal siang,nescaya dengannya Aku mencukupimu pada sepanjang hari".

Solat sunat yang dimaksudkan ialah Solat Sunat Dhuha..

hadis ini menjelaskan bagaimana menjemput rezeki. kita tidak perlu bimbang lagi dengan banyak atau sedikitnya rezeki yang diperolehi pada hari tersebut,kerana itu semua sudah terdapat jaminan Allah.
Jelaslah bahawa sumber rezeki itu datangnya daripada Allah. Apabila Allah mahu memberi rezeki kepada seseorang,akan diberinya sekali dengan sebab musababnya.so tiada istilah kebetulan atau mujur!!!

perkara yang paling penting dalam menjemput rezeki ialah dengan mendekatkan diri kepada Allah.berusha untuk mendapat kasih dan keredhaan Allah..Allah sentiasa memberikan peluang kepada kita untuk kita berusaha dan terus berusaha agar turut sama mendapat nikmat itu. Jalan sudah ditunjukkan..iaitu dengan berusaha untuk menjadi orang yang bertakwa. Takwa dalam bahasa yang mudah adalah "buat apa yang Allah suruh,tinggalkan apa yang Allah larang mengikut cara yang diajarkan oleh Nabi Muhammad.


sumber bacaan dari: mudahnya menjemput rezeki

No comments:

Post a Comment