Tuesday, July 16, 2013

BAHAYA RADIASI PADA MANUSIA

“In physics, radiation is a process in which energetic particles or energetic waves travel through a vacuum, or through matter-containing media that are not required for their propagation. Waves of a mass filled medium itself, such as water waves or sound waves, are usually not considered to be forms of “radiation” in this sense.
Radiation can be classified as either ionizing or non-ionizing according to whether it ionizes or does not ionize ordinary chemical matter. The word radiation is often colloquially used in reference to ionizing radiation (e.g. x-rays, gamma rays), but the term radiation may correctly also refer to non-ionizing radiation (e.g., radio waves, heat or visible light) as well. The particles or waves radiate (i.e., travel outward in all directions) from a source. This aspect leads to a system of measurements and physical units that are applicable to all types of radiation. Because radiation expands as it passes through space, and as its energy is conserved (in vacuum), the power of all types of radiation follows an inverse-square law in relation to the distance from its source.
Both ionizing and non-ionizing radiation can be harmful to organisms and can result in changes to the natural environment. In general, however, ionizing radiation is far more harmful to living organisms per unit of energy deposited than non-ionizing radiation, since the ions that are produced, even at low radiation powers, have the potential to cause DNA damage. By contrast, most non-ionizing radiation is harmful to organisms only in proportion to the thermal energy deposited, and is conventionally considered harmless at low powers that do not produce a significant temperature rise. Ultraviolet radiation in some aspects occupies a middle ground, as it has some features of both ionizing and non-ionizing radiation. Although nearly all of the ultraviolet spectrum that penetrates the Earth’s atmosphere is non-ionizing, this radiation does far more damage to many molecules in biological systems than can be accounted for by heating effects (an example is sunburn). These properties derive from ultraviolet’s power to alter chemical bonds, even without having quite enough energy to ionize atoms.” Taken from: http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation
Kalau berkata mengenai radiasi, sebenarnya radiasi ini memang berada di sekeliling kita, sama ada kita sedar ataupun tidak. Radiasi memang merbahaya untuk kesihatan tubuh badan kita, untuk dalam jangka masa yang lama.
Baru-baru ini Mama menghadapi Seminar GC14, and salah satu topik dalam seminar tersebut, one of our mentors menerangkan bahaya radiasi kepada tubuh badan kita, secara general sahaja. Untuk yang lebih complex, maybe kena buat research terlebih dahulu.
So, secara asasnya, radiasi ini boleh berpunca daripada alat elektronik atau gadgets di sekeliling kita. Belum lagi yang besar-besar macam menara telekomunikasi, makmal nuclear and many more. Kalau dalam rumah, microwave oven, air-conditioner, handphone, television, iPad, computer memang membebaskan radiasi apabila digunakan. Dalam jangka masa pendek memanglah tidak membahayakan, tapi, dalam jangka masa panjang, sangat-sangatlah membahayakan. Why?
Apabila radiasi memasuki badan kita, normally memang tidak akan keluar and akan stay dalam badan dalam jangka masa yang agak lama, seperti dalam setahun. So, imagine kalau kita memang terdedah kepada radiasi hari-hari? Bertahun-tahunlah radiasi tersebut akan stay dalam badan kita. And adakah you all tahu, radiasi boleh memusnahkan sel otak? And sel otak, bukan seperti sel lain dalam badan boleh diganti, tetapi, sel otak tidak boleh diganti semula? Ya Allah, scary nya~~~~
Pernah dengar kan, ada berita tidak lama dahulu, seorang remaja atau orang dewasa meninggal dunia after main game (macam playstation rasanya yang menghadapa television itu) 3 hari berturut-turut? Kalau ikut logic, main game pun boleh mati? Sebenarnya, radiasi daripada television tersebut telah memasuki badan orang tersebut, dan memusnahkan sel-sel otak dalam orang itu. And then, mati. Haissshhhh~~~
Then, how to get rid of these radiation? Banyak cara. Exercise, supaya badan kita berpeluh, sebab radiasi ini macam toksin juga, hanya akan keluar melalui perpeluhan, membuang air kecil atau besar. So, another cara, minum banyak air dalam satu hari (meaning, sepanjang hari, minum segelas hingga 2 gelas air air setiap sejam atau 2 jam, bukan pagi minum 8 gelas air, then terus tidak minum air selepas itu) supaya selalu buang air kecil. And make sure amalkan cara hidup sihat, so that, penghadaman dalam badan kita lebih elok, so, senanglah hendak membuang air besar.
Tapi, memandangkan life kita yang sangat hectic, menghadap computer sepanjang hari, tidak exercise, makan pula makanan yang segera sebab hendak cepat, macam manalah radiasi dalam badan kita dapat disingkirkan? Haissshhh~~~
You all tahu atau tida, radiasi ini boleh lead kepada masalah mental yang melibatkan emosi kita? Apabila sudah terlampau banyak radiasi berkumpul dalam badan kita, aura kita pun akan menjadi tidak stabil, menyebabkan kita tidak happy, murung, stress, rasa hendak marah and macam-macam perkara negatif yang lain. And badan pun mudah sakit, sebab badan lebih berasid. Darah menjadi berketul-ketul dan molekul-molekul darah menjadi lebih besar. So, pelancaran darah terganggu. Lepas itu, mulalah heart attack. Haiiyooooo, muda-muda sudah sakit macam-macam. Lepas itu, mula bergantung kepada ubat.
This is where our Bio Velocity Sleep Mate comes in handy. Bagaimana Bio Velocity dapat mengelakkan kita daripada terkena radiasi di sekeliling kita?
Bio Velocity Sleep Mate - 1
Tenaga Bio Velocity dalam pelapik tilam ini akan mengurangkan radiasi yang masuk ke dalam tubuh kita, dengan menghaluskan gelombang-gelombang radiasi. So, apabila gelombang radiasi menjadi halus, apabila radiasi masuk ke dalam badan kita, akan lebih senang keluar daripada badan kita. Yang balance tidak mahu keluar itu, kita minum banyak air supaya boleh disingkirkan melalui membuang air kecil.
Tenaga Bio Velocity di dalam Bio Velocity Sleep Mate ini juga akan memecahkan molekul darah yang besar dan berketul-ketul yang menyebabkan badan lebih berasid, menjadi lebih halus. Apabila molekul darah sudah halus, perjalanan darah dalam badan kita akan lebih lancar. So, peningkatan oksigen dalam badan kita dapat dijalankan, menyebabkan metabolisme menjadi aktif. Imunisasi badan dapat dipertingkatkan.
Sebab itulah orang yang selalu exercise pada awal pagi, di bawah cahaya matahari pagi memang jarang sakit, sebab tahap imunisasi badan dia tinggi, kalau dibandingkan dengan orang yang tidak exercise langsung. Tidak exercise itu satu hal, lepas itu selalu terceruk dalam bangunan, matahari pagi pun tidak nampak….T______T
Kelebihan tidur atas Bio Velocity Sleep Mate:
  • Kecantikan – Penuaan dapat dilambatkan sebab toksin dapat disingkirkan, and secara internal, kita akan menjadi lebih happy. Tua tetap tua, cuma lambat tua.
  • Kesihatan – Kalau yang ada masalah berkaitan dengan jantung, badan berasid, memang digalakkan tidur atas Bio Velocity Sleep Mate untuk melancarkan pengedaran darah. Sesuai untuk penghidap asma juga.
  • Natural exercise – Salah satu alternatif kepada yang tidak boleh bersenam. Tetapi, kalau yang masih larat, make sure you all exercise juga. Ini untuk orang-orang tua yang tidak mampu bersenam, supaya bila bangun pagi, akan lebih rasa fresh and bertenaga.
  • Fisioterapi / Terapi tidur – Kepada yang memang mengalami masalah sukar hendak tidur, dapat tidur, tapi tidak nyenyak, imsomnia, memang disarankan tidur atas Bio Velocity Sleep Mate, sebab walaupun tidur beberapa jam, you all akan tidur nyenyak sangat. Apabila bangun, memang badan akan rasa lebih fresh, energetic. And you all akan rasa lebih happy.
So, kepada yang stress di luar sana, why not dapatkan satu Bio Velocity Sleep Mate? Tidak semestinya perlu tidur, hendak bersandar pun boleh. Letak di antara sandar kerusi and badan you all, and you all bersandar lah pada Bio Velocity sleep Mate itu pun boleh. Hendak dijadikan selimut pun boleh.
And, kalau menggunakan Bio Velocity Sleep Mate ini make sure you all minum air kosong banyak-banyak sepenjang hari. Hopefully, info ini dapat membantu you all dalam meningkatkan kualiti kehidupan you all dalam seharian.

No comments:

Post a Comment