Sunday, May 8, 2011

berdengkur & cara menanganinya..

hello semua...assalamualaikum..akceli antry ni dah lama aku nak tulis,tapi asik x sampai ati ja..klu ada sesapa yg mengalami masalah yg ingin aku katakan ni,aku minta maaf..aku cuma bercakap mengenai fakta.korang berdengkur x??x?bagus..klu korang berdengkur,tolong la cari inesiatif untuk mengelakkan korang berdengkur..kesian la kt laki atau bini korang..gerenti x leh tidoq sampi pg punya...pecaya la..


berdengkur ialah satu bunyi yang dikeluarkan oleh seseornag sewwaktu dia tidur..ada plak sesetengah orang menjd kan berdengkur ni sebagai satu tabiat..cari la taibiat lain kan..nyusahkan pasangan...berdengkur ni sangat berisiko..saluran pernafasan tersumbat di bahagian belakang mulut dan hidung di mana tisu bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar antara satu sama lain. selalunya berdengkur ni akan bertambah kerap terjadi bagi golongan yang berusia..


aku ada go trhu satu blog nih, dia recomend cara cara untuk menghilangkan berdengkur...

Berikut adalah tips ringkas sebagai permulaan mencegah dengkuran:
  1. Amalkan postur tidur yang disarankan Rasulullah SAW iaitu mengiring ke kanan.
  2. Cuba kurangkan berat badan bagi yang mempunyai masalah berat badan terutamanya.
  3. Cuba tinggikan sedikit bantal anda sehingga 4 inci dari biasa.
  4. Amalkan waktu tidur yang tetap setiap hari bagi mengelakkan keletihan.
  5. Cegah pengambilan pil tidur.
kepada orang orang yang berdengkur di luar sana,try la saranan yang di berikan...klu rasa payah sangat,hampa beli la breath right yang iklan dalam t.v tu...insya allah berkesan...

p/s:cegah sebelum parah

No comments:

Post a Comment