Sunday, December 19, 2010

oh Ibu

      td aku ada terbc satu entri yg sgt menyentuh hati..korg try la jln2 kt blog dia ye.budak ni kecik lg...baru nk masuk form two..tp kisah dia mampu membtkan aku mengalirkan air mata...tetiba aku terigt aku juga mempunyai kisah yg sama...waaaa....terigt kat mak aku...(dh tua2 pon perangai cam budak kecik)..dh 2 weeks x blk umah mak aku..adik aku dtg semlm ckp "kak,mama kirim slam rindu,pelok cium...sedihnya..air mata dh mula begenang ni...
          aku x penah cita psl mak aku kan?mak aku ni seorg yg sgt sporting..tp mulut leser skit la..dulu masa aku sekolah menengah,mak aku slalu beleter..aku x suka..aku lbh suka lepak ngan kwn2..klu aku blk tusyen lwt,mak aku bising..aku kluar lepak mak aku bising...apa yg mak aku x puas ati lg nih..bebel aku dlm hati..masa tu x tepk kepayahan mak nk membesarkan aku..x penah pk pon yg mak aku ni risau kan keselamatan aku..yg aku btau hanya nk enjoy..(air mata dh mula mengalir)..
       aku smbg study kt UIA 8tahon yg lps br aku sedar yg mak aku ni tersgt pntg dlm hidup aku...everyday kol,tanya dh mkn ke blom..ada duit x...mcm mna study...masa ni first time aku jauh dr mak aku..masa nk bepisah ngan mak aku,aku nangis gila...x nak mak aku blk...aku tetibe x nk blajar kt situ..aku nk ikut mak aku blk..mak aku pon nangis..aku sedih sgt...dorg tglkan aku sensorg kt sana..aku x kenal sesapa pon...mak aku nangis,peluk aku,cium aku...aku boleh byg lagi suasana ketika tu..mg sgt syahdu...disebabkan kitaorg dh smpi UIA tu,x kan aku nk blk..so aku meneruskan cita2 blajar kt sana...cuti sem br aku blk...4 bln skali..klu time blk uma..mcm2 mak aku masak...kt UIA x leh makan hebat2..bajet x clear..2 tahun aku kt UIA,mak aku kena stroke..Ya Allah,masa tu aku x tau apa nk ckp..masa tu adik2 aku semua kecik2 lg..Tuhan ja yg tau mcm mana perasaan aku masa tu..smpi sekrg keadaan mak ok sikit,tp x spt org lain...tp Alhamdulillah mak aku dh leh jln n shopping spt biasa..cuma kdg2 badan mak aku lemah..
       itu kisah 8 tahun yg lalu...skrg nih pon mak aku masih sama..every Sunday kol aku..."kak,blk makan.mama masak ayam mask merah ni"ayam masak merah mg feveret aku..aku igt,bila dh kawen, mak aku dh x sayag kt aku..tp kaseh syg mak aku x penah berubah...(air mata x benti mengalir lg nih...)skrg ni baru aku sedar,mak aku adalah segala galanya bg aku...mak aku bg aku kekuatan dan semangat bila aku sedih...mak aku yg pujuk, peluk aku time abah aku marah aku...mak aku juga insan yg paling memahami aku..dia dh byk bekorban demi aku..skrg ni smpi masa untuk aku membls semua kasih sayang serta pengorbanan mak aku slama ni..seblm terlmbt,aku akan coba bekorban  spt mana mak aku bekorban untuk aku selama ni...aku syg mak aku dunia akhirat..
akhir kata,sayangilah mak kita selagi mereka masih ada...jgn malu untuk menyatakan bahawa kita menyayangi mereka...kerana kata2 tersebut mampu membuatkan mereka tersenyum bahagea...

1 comment:

  1. huaaaaa.....nanges boleh??? sebaik kat CC, da bergenang2 da nia... =(

    ReplyDelete